Προτάσεις για το κυκλοφοριακό κατέθεσαν επιστήμονες και εκπρόσωποι φορέων
Τις προτάσεις τους για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Θεσσαλονίκη κατέθεσαν εχθές 04.05.2023 επιστήμονες της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και εκπρόσωποι φορέων της Θεσσαλονίκης στην εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), με την υποστήριξη της του ενημερωτικού blog ΚΤΙΡΙΟforTHESS .
Χαιρετισμό απηύθυναν ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρης Μπίλιας, ο α’ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Εμμανουήλ Βλαχογιάννης και ο πολιτικός μηχανικός και εκδότης του blog ΚΤΙΡΙΟforTHESS, Πέτρος Παπαϊωάννου, ο οποίος είχε και τον ρόλο του συντονιστή.
Για μια «ιστορία ματαιωμένων σχεδίων» σε ότι αφορά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης έκανε λόγο ο συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ, Σπύρος Βούγιας. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι ευεργετικά λειτούργησαν για την πόλη οι πεζοδρομήσεις κάθετων αξόνων, όπως η Αριστοτέλους και η Αγία Σοφίας. Ο κ. Βούγιας πρότεινε, μεταξύ άλλων, την δημιουργία γραμμής τραμ και θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το μετρό.
Την θεσμοθέτηση Τοπικής Δομής Υποστήριξης του Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, με ευθύνη του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) πρότεινε ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου. Στη Δομή θα συμμετάσχουν, μεταξύ άλλων, ο ΟΣΕΘ, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, και η Αττικό Μετρό και θα έχει ως αρμοδιότητα τη συνεχή υποστήριξη της διαδικασίας συγκοινωνιακού σχεδιασμού, την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοσίων συγκοινωνιών και την ενδυνάμωση της θεσμικής συνεργασίας των ΟΤΑ και των υπόλοιπων φορέων της Θεσσαλονίκης.
Τη σημασία που έχουν τα σιδηροδρομικά συστήματα (μετρό, τραμ, προαστιακός και περιφερειακός σιδηρόδρομος) για την κάλυψη βασικών αναγκών της Θεσσαλονίκης ανέδειξε ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ, Χρίστος Πυργίδης. Ειδικότερα, επισήμανε την ανάγκη αποσυμφόρησης της βασικής γραμμής του μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Συντριβάνι), η οποία, όπως είπε αναμένεται να λειτουργεί σε επίπεδο κορεσμού, με την υλοποίηση γραμμής τραμ ή δεύτερης βασικής γραμμής που θα εξυπηρετεί την Τούμπα και τη Χαριλάου.
Σειρά μέτρων που είχαν προτείνει οι επιστήμονες για την μείωση της κίνησης στους δρόμους έχουν υλοποιηθεί μόνο σε έναν βαθμό ή καθόλου, υπογράμμισε ο επίκουρος καθηγητής του ίδιου τμήματος Γιάννης Πολίτης. Όπως ανέφερε, δεν έχει γίνει γενική μελέτη αστικών μεταφορών και δεν έχουν αποκεντρωθεί υπηρεσίες που δημιουργούν μαζικές μετακινήσεις. Εκτίμησε ότι ο φόβος της αποτυχίας κυριαρχεί έναντι οποιαδήποτε προσπάθειας και ότι αναφορικά με το κυκλοφοριακό η Θεσσαλονίκη λειτουργεί με μια «συμφωνία παρανομίας».
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας τόνισε ότι από τα 514 περίπου λεωφορεία που χρειάζεται σήμερα κάθε μέρα η Θεσσαλονίκη για να καλυφθούν οι ανάγκες των μετακινήσεων, κυκλοφορούν 430. Επεσήμανε ότι ήδη εκπονείται η μελέτη αναδιάρθρωσης των λεωφορειακών γραμμών, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη λειτουργία του μετρό, όσο και τις ανάγκες των δήμων. Η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του χρόνου, μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους δήμους της ΠΕ Θεσσαλονίκης, των οποίων η γνώμη έχει ήδη ζητηθεί, ώστε η εφαρμογή της να μπορεί να γίνει (σταδιακά) με την έναρξη λειτουργίας των γραμμών του μετρό. Ανέφερε επίσης, ότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης αστικής συγκοινωνίας στον τερματικό σταθμό του μετρό στη Νέα Ελβετία, ώστε να διευκολύνονται οι πολίτες και να μη χρησιμοποιούν το ΙΧ τους για την μετακίνησή τους προς και από το κέντρο της πόλης. Στη μελέτη, μεταξύ άλλων, προβλέπονται θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων, θέσεις ταξί, θέσεις kiss & ride κλπ.
Την ανάγκη λήψης μέτρων για την μείωση των ΙΧ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης ειδικά μετά την αναμενόμενη ολοκλήρωση του μετρό επισήμανε η αναπληρώτρια διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, Γεωργία Αϋφαντοπούλου. Για το σκοπό αυτό, πρόσθεσε, πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα έργα στάθμευσης στις άκρες των σταθμών του μετρό. Σημείωσε ότι είναι ανάγκη να ληφθούν σειρά μέτρων δυναμικής παρακολούθησης και διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η επέκταση της δυναμικής σηματοδότησης που εφαρμόζει ήδη η ΠΕ Θεσσαλονίκης και η δημιουργία εφαρμογής που δίνει πληροφορίες για τις κυκλοφοριακές συνθήκες.
Σε βελτίωση της ποιότητας του αέρα στη Θεσσαλονίκη οδήγησαν οι νέες τεχνολογίες στα αυτοκίνητα, αλλά αυτή αντισταθμίστηκε με την αύξηση του αριθμού τους, ανέφερε ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής της Αειφορίας του ΑΠΘ, καθηγητής Νίκος Μουσιόπουλος. Πρόσθεσε, δε, ότι ένα επιχειρησιακό σύστημα διαχείρισης ποιότητας του αέρα, μπορεί να συμβάλλει στην ενημέρωση των δημοτών και την υποστήριξη των υπηρεσιών.
Στη συνέχεια της εκδήλωσης έγινε συζήτηση με το κοινό και στο τέλος συμφωνήθηκε για μία σύνοψη των προτάσεων και για προώθησή – παρουσίασή τους, ανάλογα με τη σημαντικότητά τους στους πολιτικούς φορείς που αναμένεται να πάρουν μελλοντικά τις πολιτικές αποφάσεις για την πόλη της Θεσσαλονίκης