Παρέμβαση προέδρου ΟΣΕΘ Α.Ε. Κώστα Αμπατζά στην ημερίδα της Voria.gr
Για τον κομβικό, για την πόλη και τους πολίτες της, ρόλο του ΟΣΕΘ στη Θεσσαλονίκη του σήμερα, μα ακόμη περισσότερο στην νέα εποχή, μίλησε στη διάρκεια της ημερίδας με θέμα «Κυκλοφοριακό Θεσσαλονίκης και αστικές συγκοινωνίες: Δημιουργώντας τις συνθήκες για βιώσιμη κινητικότητα και οικονομική ανάπτυξη» που διοργάνωσε η Voria.gr, ο Κώστας Αμπατζάς.
Ο πρόεδρος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, στην παρέμβασή του τόνισε χαρακτηριστικά πως ο ΟΣΕΘ είναι «ο φορέας που θα φροντίσει να υπάρχουν βιώσιμες και ελκυστικές μεταφορές για όλους» επισημαίνοντας πως ο Οργανισμός που δημιουργήθηκε με νόμο Σπίρτζη του 2017 ως απάντηση σε μια υπαρκτή ανάγκη της πόλης για ενιαίο φορέα των συγκοινωνιών «ήρθε για να διαμορφώσει το αύριο των δημόσιων επιβατικών συγκοινωνιών, ξεκινώντας από το σήμερα».
Επιπλέον, ο κ. Αμπατζάς μίλησε για το αύριο των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη όπως θα διαμορφωθεί με την έλευση του Μετρό καθώς και τον ρόλο του Οργανισμού και του εξειδικευμένου προσωπικού του στο σχεδιασμό της επόμενης ημέρας.
Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ αποκάλυψε πως ο Οργανισμός στηρίζοντας την απόφαση του δήμου Θεσσαλονίκης να τοποθετήσει πασαλάκια σε δρόμους της πόλης, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης, αναλαμβάνει πρωτοβουλία και θα καλέσει άμεσα σε διαβούλευση όλους τους δημάρχους του πολεοδομικού συγκροτήματος, εκπροσώπους της τροχαίας αλλά και του ΟΑΣΘ προκειμένου να εντοπιστούν τα προβλήματα και να βρεθούν οριστικές λύσεις, με επέκταση του μέτρου.
Αναλυτικά η παρέμβαση του Κώστα Αμπατζά:
Για τη σημερινή κατάσταση και τον ΟΑΣΘ
«Σήμερα η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στον τομέα των Δημοσίων Συγκοινωνιών στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης γίνεται από τον ΟΑΣΘ ο οποίος με τον στόλο που διαθέτει καλείται να υλοποιήσει τον υφιστάμενο σχεδιασμό παρέχοντας το απαιτούμενο συγκοινωνιακό έργο. Η κατάσταση που κληθήκαμε να υπηρετήσουμε, αφενός δεν είχε χαρακτηριστικά ομαλότητας, αφετέρου είχε και έχει το στοιχείο του επείγοντος.
Η μη ομαλότητα οφείλεται στην παρατεταμένη απαξίωση του στόλου και στην απουσία προσαρμογής του μεταφορικού έργου στη δυναμική της πόλης.
Το στοιχείο του επείγοντος οφείλεται στην συσσωρευμένη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού που έπρεπε να αντιστραφεί. Έτσι σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ, την τοπική αυτοδιοίκηση, κοινωνικούς, τεχνικούς και επιστημονικούς φορείς, αλλά και με τους απλούς πολίτες δώσαμε και συνεχίζουμε να δίνουμε μάχες. Με σημείο εκκίνησης τον Οκτώβριο του 2017, δομείται μεθοδικά η εσωτερική οργανωτική, επιστημονική και ψηφιακή υποδομή, η οποία μας επιτρέπει να προβαίνουμε σε παρεμβάσεις εξορθολογισμού των γραμμών και των δρομολογίων όπως οι πετυχημένες παρεμβάσεις της ίδρυσης της γραμμή Χ1 του αεροδρομίου, η επαναφορά χαρακτήρα express στη γραμμή 83 του Λαγκαδά κλπ. Και βεβαίως η πρόσφατη ίδρυση των γραμμών κορμού 2Κ και 3Κ με τις απαραίτητες προσαρμογές».
Για το αύριο των συγκοινωνιών και το Μετρό
«Ο ΟΣΕΘ, με την πολύ πρόσφατη στελέχωση του, μπορεί να μεταμορφώσει το αύριο της πόλης. Το καθόλου μακρινό αυτό αύριο περιλαμβάνει το ΜΕΤΡΟ του οποίου λειτουργός είναι η θυγατρική μας ΑΣΥΘ. Περιλαμβάνει λεωφορειακές γραμμές προσαρμοσμένες στο ΜΕΤΡΟ, με στόλο αποτελούμενο από οχήματα πράσινων τεχνολογιών με λειτουργό τη θυγατρική μας ΑΣΥΘ. Περιλαμβάνει αστικό σιδηρόδρομο, περιλαμβάνει θαλάσσια συγκοινωνία, περιλαμβάνει κοινόχρηστα ποδήλατα αλλά και “έξυπνες” εξυπηρετήσεις όπως το bus on demand, ψηφιακές πλατφόρμες και ιδιαίτερα το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Σε αυτό το πλαίσιο, το ΜΕΤΡΟ θα καλύψει το βασικό κορμό της πόλης, ενώ οι λεωφορειακές γραμμές θα κληθούν να λειτουργήσουν τροφοδοτικά στο ΜΕΤΡΟ, να παρέχουν την εξυπηρέτηση των αστικών περιοχών που δεν καλύπτονται από άλλα μέσα με τη συνέργεια και όχι τον ανταγωνισμό με τα νέα μέσα δημοσίων αστικών μεταφορών αλλά και την εξυπηρέτηση των νέων γεννητόρων μετακινήσεων που θα προκύψουν από την επέκταση του αστικού και περιαστικού ιστού.
Θέματα αιχμής είναι:
• Ο επανασχεδιασμός του δικτύου έτσι ώστε όλα τα μέσα (λεωφορείο, μετρό, θαλάσσια συγκοινωνία, ποδήλατα) να λειτουργούν με ένα τρόπο ορθολογικό, συνεργατικό και συμπληρωματικό αλλά όχι ανταγωνιστικό. Ο σχεδιασμός θα πρέπει να είναι δυναμικός και ευπροσάρμοστος καθώς έχουμε να κάνουμε με τον αστικό ιστό έναν ευμετάβλητο και δυναμικό ζωντανό οργανισμό.
• Η ένταξη της μετεπιβίβασης στην καθημερινότητα της πόλης. Οι πολίτες θα πρέπει να συνηθίσουν την αλλαγή από το ένα μέσο στο άλλο αλλά και εμείς σαν φορέας θα πρέπει να παρέχουμε τα κατάλληλα κίνητρα (π.χ. τιμολογιακή πολιτική) αλλά και να μεριμνήσουμε μέσω του κατάλληλου σχεδιασμού ώστε στα σημεία διεπαφών του συστήματος μεταφορών η μετεπιβίβαση να είναι απρόσκοπτη.
• Το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο που είναι ο καταλύτης που θα επιτρέψει την πρακτική διασύνδεση των μέσων αλλά θα έχει και πλήθος άλλων ωφελειών.
• Η υιοθέτηση και επέκταση της χρήσης οχημάτων με “πράσινες” τεχνολογίες και πρακτικές και ο ταυτόχρονος περιορισμός της χρήσης της πετρελαιοκίνησης και του ενεργειακού αποτυπώματος
• Η χρήση νέων καινοτόμων πληροφοριακών συστημάτων για την ενημέρωση του κοινού με πρόβλεψη για όλες τις κοινωνικές και ηλικιακές ομάδες
Αυτά τα θέματα αιχμής σχεδιάζονται καθημερινά από το προσωπικό του οργανισμού και θέλω να πιστεύω ότι πολύ σύντομα τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας θα γίνουν ορατά»