09 Νοέμβριος 2020

Το έργο αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη και η εποπτεία από τον ΟΣΕΘ

Όπως είναι γνωστό, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ ΑΕ) ιδρύθηκε το 2017 μαζί με τον κρατικό ΟΑΣΘ, έχει κοινωφελή σκοπό και λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, με αρμοδιότητες την ανάπτυξη,  το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο των δημόσιων επιβατικών αστικών μεταφορών στη Θεσσαλονίκη. Απώτερος σκοπός του είναι η αδιάλειπτη και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού μέσω της χρήσης ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών υψηλού επιπέδου, με βάση τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας.

Παρακολουθώντας την ανταλλαγή ανακοινώσεων και αντεγκλήσεων των τελευταίων ημερών με έντονους τόνους ανάμεσα σε υπεύθυνα (και μη) θεσμικά και αυτοδιοικητικά άτομα και όργανα της πόλης, ο ΟΣΕΘ επιθυμεί να δώσει έναν ήπιο, νηφάλιο και διαφορετικό τόνο στη συζήτηση.

Καταρχήν, τα οικονομικά ζητήματα και οι υποχρεώσεις του παρόχου ΟΑΣΘ, της χρηματοδότησης εκ μέρους του κράτους και θέματα των παλαιών μετόχων είναι ζήτημα που χειρίζονται τα αρμόδια υπουργεία, οι θεσμικοί φορείς, οι ενδιαφερόμενοι και οι υπεύθυνες αρχές εκκαθάρισης του φορέα, σύμφωνα με τους νόμους. Το θέμα για το οποίο ο ΟΣΕΘ ανησυχεί είναι το ζήτημα της ποιοτικής παροχής και εποπτείας του έργου συγκοινωνίας.

Κατανοώντας την ένδεια που υπήρχε στα τέλη Αυγούστου του 2019 (λειτουργικώς διαθέσιμα μόλις 270 οχήματα για το χειμερινό έργο και εκτέλεση μόλις του 50% του προγραμματισμένου έργου…), το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έλαβε δυο σημαντικές πρωτοβουλίες: νομοθέτησε τη δυνατότητα για μίσθωση οχημάτων για αστική συγκοινωνία και αξιοποίησε τη δυνατότητα για εκχώρηση τμήματος έργου του παρόχου ΟΑΣΘ για δύο χρόνια στα ΚΤΕΛ.

«Αδιαμφισβήτητα, οι παραπάνω ενέργειες, θα τροφοδοτήσουν με 180 και 120 επιπλέον οχήματα καθημερινά την αστική συγκοινωνία της περιοχής Θεσσαλονίκης. Αν προσθέσουμε την αξιέπαινη προσπάθεια του Δήμου Θεσσαλονίκης για άλλα 50, καταλαβαίνουμε ότι 350 οχήματα προστίθενται τους μήνες αυτούς στο στόλο της συγκοινωνίας, που δυστυχώς έφτασε να έχει σήμερα λειτουργικά μόλις 200 – 210 εκ μέρους του ΟΑΣΘ, μετά από σειρά κρίσιμων αστοχιών του στόλου, απόσυρσης σχεδόν 100 υπερήλικων και αδυναμίας αγοράς νέων..», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας.

Το Υπ.ΥΠΟΜΕ, μάλιστα, ετοιμάζει σήμερα και διαγωνισμό για περίπου 200 νέα οχήματα για τη Θεσσαλονίκη, έργο, όμως, που θα καρποφορήσει μετά το 2021, ενώ και ο ΟΑΣΘ θα μισθώσει επιπλέον οχήματα στις αρχές του 2021. Για την ώρα, ως τις αρχές του Δεκεμβρίου απομένει η προσπάθεια για επισκευή όσων περισσότερων από τα περίπου 30 ακινητοποιημένα με μικρές βλάβες του ΟΑΣΘ και η προσθήκη των υπόλοιπων 120 οχημάτων μίσθωσης και 44 οχημάτων δωρεάς του δήμου. Ο στόλος καθημερινά θα ξεπεράσει τα 550 λεωφορεία, για να περιοριστεί και ο συνωστισμός..

Τα λοιπά θέματα και οι διαξιφισμοί ας αποφεύγονται…! Αφορούν λεπτομέρειες, μεμονωμένα τεχνικής φύσης συμβάντα (π.χ. βλαβών κάποιων οχημάτων ή αναγκών ελέγχου και συντήρησης) και δεν πρέπει να μας αποπροσανατολίζουν από το έργο και το στόχο μας, που είναι η επαρκής, ασφαλής και άνετη εξυπηρέτηση του μετακινούμενου σε δύσκολες και κρίσιμες εποχές. Ας πάψουν επιτέλους οι αντεγκλήσεις και οι διαμάχες στη Θεσσαλονίκη. Οι εποχές χρειάζονται ομόνοια και δουλειά!